Sabtu, 17 April 2010

Terapi Keluarga 'Whitaker's Symbolic-Experiential' adalah biasan teori Gestalt dalam kaunseling keluarga ????

'Kucing y keliru dengan tajuk'- Gambar Hiasan
Betul ke terapi ini biasan kepada Teori Gestalt? Pasti susah nak diterima kenyataan ini. Sememangnya terapi ini bukanlah satu cabang Teori Gestalt dalam kaunseling keluarga tetapi ada sedikit persamaan konsep yang diamalkan oleh terapi. Jangan salah faham pula ya. Walaupun ada persamaan tetapi pengamal terapi ini boleh dikata hampir tidak percaya kepada mana-mana teori untuk membuat terapi mereka.
Fokus terapi ini juga lebih subjektif. teras asasnya ialah 'hidup adalah akan datang' atau being is becoming. Oleh itu, ahli keluarga akan diterapkan dengan hakikat atau kebenaran tentang hubungan keluarga yang sihat. Matlamat terapi ini adalah untuk menyelami perasaan dan pengalaman ketika konflik atau kekalutan yang ditimbulkan dalam sesi untuk melihat reaksi balas, kreativiti dan keterlibatan dalam konflik tersebut pada setiap ahli keluarga.
Sangat mencabar bagi terapi untuk melaksanakan terapi ini kerana setiap perkara adalah sangat penting dan memberi makna untuk dihuraikan. Perkara seperti reaksi wajah, perubahan suara, kelakukuan serta gerak tubuh perlu diperhatikan untuk mendedahkan maksud secara dan rahsia yang tersembunyi. Malahan teknik konferantasi juga sering dilakukan untuk mendapatkan kebenaran sesuatu perkara tersebut yang kelihatan ia hampir sama dengan Teori Gestalt.
Oleh sebab itu, terapi ini selalu memerlukan coterapi aatau cokaunselor. Ini bermakna coterapi akan berkerja bersama terapi dalam menjayakan sesi tersebut. Kerjasama dan peranan coterapi ini perlulah digariskan seperti fungsi coterapi lain dalam kaunseling kelompok. Ini supaya tidak berlaku perebutan kuasa antara 2 terapi dalam sesi.
Satu lagi persamaan dengan Teori Gestalt ialah kreativiti yang dipercayai mampu diluahkan oleh ahli keluarga dalam sesi untuk mencari penyelesaian konflik yang berlaku. Teknik 'berlebihan' tentang sesuatu seperti yang terdapat dalam Gestalt digunakan dalam terapi ini untuk memberi pengalaman kepada ahli keluarga bagi lebih memahami perasaan sendiri dan ahli keluarga lain. Keadaan ini akan membantu mencari penyelesaian konflik.
Malahan terapi juga akan memainkan peranan sebagai coach atau jurulatih jika terdapat pertengkaran ketika itu. Keadaan pertengkahan ini biasanya akan mengalakkan perasaan terluah untuk melihat keseluruhan perasaan mereka tentang konflik yang wujud. Inilah yang membawa kepada perlunya 2 terapi kerana seorang akan mengalakkan perluahan dalam pertengkaran dan seorang lagi akan memerhati reaksi setiap ahli keluarga.
Hakikatnya terapi ini bukan kembar kepada Teori Gestalt walaupun ia hampir menyerupai. Malahan terapi ini hanya untuk kaunseling keluarga sahaja manakala  Teori Gestalt pula untuk individu dan kelompok. Jangan salah faham pula. Untuk maklumat lebih lanjut sila rujuk buku yang berkaitan.

Tiada ulasan: