Rabu, 28 April 2010

Kajian Kes Novel Rahsia Perindu (RAM)- PPEC 3101 PSIKOLOGI BILAZIM 2009


PENGENALAN

Kecelaruan disosiatif/penceraian adalah termasuk dari 16 jenis kecelaruan utama yang terkandung di dalam DSM-IV. Kecelaruan ini tidak mempunyai asas-asas organik. Kecelaruan ini menyebabkan kemerosotan dalam fungsi-fungsi lazim seseorang.pesakit yang mengalaminya mendapati bahawa kefungsian dalam keluarga, masyarakat serta fungsi normal yang lain terganggu ataupun dalam sesetengah kes, pesakit tidak dapat berfungsi sama sekali.
Kecelaruan ini terjadi akibat pengalaman atau tragedy yang sukar untuk di lupakan seperti di rogol, di dera dan bencana alam serta peperangan. Pada awalnya perasaan pesakit ialah trauma dan perkara itu berlarutan sehingga menyebab kepada kecelaruan disosiatif yang memisahkan pesakit dengan dunia sebenarnya.
Berpandukan DSM-IV, terdapat 4 jenis kecelaruan disosiatif iaitu disosiatif amnesia, disosiatif fugue, disosiatif identity serta disosiatif aptikal. Pecahan untuk jenis kecelaruan disosiatif amnesia masih belum khusus. Oleh itu, sebahagian buku rujukan telah menjelaskan bahawa masih terdapat bahagian-bahagian kecil bagi pecahan tersebut. Disosiatif amnesia terbahagi kepada lima pecahan kecil. Pembahagian ini memudahkan pengenalpastian punca dan menyediakan rawatan yang sewajarnya.
Pecahan kecil bagi disosiatif amnesia ialah amnesia tempatan(kehilangan ingatan selepas beberapa jam trauma), amnesia terpilih(hilang ingatan sebahagian dari pengalaman trauma), amnesia am/general(tidak dapat mengingati diri dan maklumat peribadi dan semua sejarah hidup), amnesia sistematik(hilang sebahagian dari maklumat kehidupan) dan amnesia bersejarahan(hilang ingatan pada masa tertentu).
Bagi kecelaruan fugue atau sebelum ini di kenali sebagai psikogenik fugue,individu berusaha untuk larikan diririnya dari kehidupan sebenarnya. Keadaan ini boleh berlaku selama beberapa jam, bulan atau tahun. Individu hidup dalam penipuan tentang identity diri yang sebenarnya.
Manakala untuk disosiatif identiti menjelaskan bahawa individu telah mempunyai identity lain selain dirinya. Individu mungkin mempunyai personality yang lebih dari dua(multipersonaliti). Indentiti tertentu muncul mengikut keadaan dan situasi semasa individu tersebut. Malahan setiap identiti atau personality yang muncul tidak saling mengenali antara satu sama lain.
Disosiatif aptikal menjelaskan bahawa terdapat beberapa keadaan dimana individu telah mengalami penceraian/ disosiatif tetapi tidak termasuk dalam kecelaruan. Antara keadaan tersebut ialah pesakit tidak menunjukan amnesia tentang hal peribadi, individu yang telah mengalami proses brainwash atau reformasi ingatan, keadaan hilang sedar/koma serta keadaan yang berkaitan dengan tradisi atau kepercayaan.
Secara umumnya keadaan disosiatif terjadi apabila individu terpisah sacara pemikiran dan kesedaran mereka dengan kehidupan sebenar mereka. Keadaan ini masih boleh di rawat dengan rawatan yang khusus. Namun begitu, usaha ini memerlukan sokongan bersama dari individu yang terdekat dengan pesakit.

KECELARUAN DISOSIATIF PERSONALITI /IDENTITI

Kecelaruan ini terjadi apabila seorang individu mempumyai 2 atau lebih identiti diri. Setiap satu personaliti mempunyai sistem ingatan, tingkah laku, personaliti dan perhubungan yang berbeza. Menurut Diemer,seseorang boleh membentuk sehingga 100 personaliti yang berbeza. Kecelaruan ini bermula dari fasa kanak-kanak. Malahan beliau juga menganggarkan nisbah kes kaum perempuan keatas lelaki ialah 9:1.
Terdapat beberapa kes yang menghurai tentang kecelaruan ini. Antara kes yang di ketahui umum ialah tentang Billy Michigan yang di dakwa atas tuduhan merogol 4 pelajar di Universiti Ohio. Kes ini menjadi kajian Hilgard E. R dan rakan sejawatannya pada tahun 1979. Billy mempunyai beberapa personaliti yang berbeza jantina.
Satu filem yang menceritakan tentang kes sebenar seorang wanita yang mempunyai 21 personaliti yang berbeza juga menjadi rujukan ahli psikologi. Kisah The Three Face of Eve menceritakan bagaimana seorang wanita mempunyai 3 personaliti yang wujud dan cuba menguasai dirinya. Namun begitu, personaliti wanita tersebut bukan hanya 3 tetapi banyak lagi yang tidak di ceritakan di dalam filem tersebut.
Menurut Frued, apabila seseorang merasa terhimpit dan tertekan, individu itu akan melampiaskan desakan id di dalam diri ke permukaan alam sedarnya. Maka wujudlah satu personaliti baru bertepatan dengan helah bela diri (Arkes,1982). Situasi personaliti ini juga menepati teori perkembangan kognitif Piaget Jean tentang pengalaman baru di mana proses asimilasi, akomodasi, dan adaptasi berlaku untuk mencapai keseimbangan.

Kajian kes :-
Novel : Rahsia Perindu
Pengarang : Ramlee Awang Mursid

Sinopsis:
Novel ini menceritakan tentang seorang wanita yang mengalami beberapa jenis kecelaruan dalam dirinya. Cerita bermula ketika Maria berumur 15 tahun. Bapanya telah merogol dan mendera dirinya. Bapanya, Atan tidak berkerja dan merupakan seorang kaki judi dan kaki botol. Atan selalu mendera dan memukul Maria dan serta ibunya.
Ibu Maria pada awalnya tidak mengetahui tentang perbuatan suaminya, tetapi setelah melihat perubahan diri Maria yang semakin hari menjadi pendiam. Dirinya mula mencari punca mengapa Maria berubah sikap. Melihat perubahan sikap diri Maria, dia menjadi bimbang terutama ketika beberapa kali menjumpai pisau yang di sorokkan di dalam almari dalam bilik Maria.
Selain itu, ibu Maria selalu perasan bahawa Maria sering bercakap sendirian. Bila di Tanya dengan siapa dia bercakap, Maria akan menunjukkan gambar seekor harimau bintang di dinding bilik. Maria sering menceritakan kehebatan harimau bintang tersebut.
Perasaan ingin tahu ibu Maria akhirnya membuat dirinya mengetahui satu kebenaran yang amat pahit. Suaminya telah beberapa kali merogol Maria. Terkejut dengan kebenaran ini, ibunya berjanji akan melindungi Maria walau dengan apa cara sekalipun.
Malam ketika Atan balik, ibu Maria mula bimbang. Ketika Atan masuk dalam keadaan mabuk, dia telah memukul isterinya dengan teruk. Maria yang ketakutan telah bersembunyi di dalam almari tempat pisau selalu di sembunyikan.
Ketika saat genting itu, Maria tanpa kesedaran dirinya telah berubah perwatakan menjadi Leopard. Leopard telah membunuh ayah Maria, Atan dengan sebilah pisau. Ibu Maria telah mengaku membunuh suaminya kepada orang ramai yang datang pada malam kejadian.
Ketika di bicarakan, ibu Maria di bebaskan atas alasan membunuh untuk membela diri kerana sering di dera oleh suami. Ibu maria merahsiakan hal sebenar yang terjadi. Selepas kejadian itu, mereka tinggal bersama dengan aman tanpa gangguan lagi. Sehingga Maria mengambil keputusan untuk ke bandar mencari kerja.
Maria telah bekerja sebagai seorang penyanyi di kelab malam. Dia menyanyi dengan iringan muzik dari petikan piano yang di mainkan olehJefri. Haris telah berjumpa Maria dan telah jatuh cinta kepada Maria. Haris melamar Maria, tetapi Maria telah menghilangkan diri selepas di rogol oleh Hamdan. Sebelum itu, Maria telah bertukar menjadi Leapord dan membunuh Hamdan. Kes pembunuhan ini telah di diasat oleh ESP Izam, adik ipar Haris.
Selepas pembunuhan itu, Haris pergi mencari Maria dan berjumpa. Mereka kahwin. Maria di datangi oleh bayangan yang mengancam keselamatan dirinya dan nyawa Haris. Maria di minta oleh bayangan itu supaya meninggalkan Haris jika mahu Haris terus hidup. Maria pergi meninggalkan Haris selepas beberapa bulan melahirkan anak mereka.
Haris berusaha untuk mencari Maria. Dengan bantuan Jefry, Haris telah bertemu dengan Maria. Tetapi mengikut perjanjian awal antara Haris dan Jefry, sebaik sahaja Haris bertemu Maria, Haris perlu membunuh Maria. Namun atas dasar cinta Haris tidak membunuh Maria sebaliknya membawa Maria balik ke rumah.
Dari tindakan untuk bersama Maria itulah yang membuatkan Haris sedar tentang penyakit Maria selepas kejadian pembunuhan di bilik hotel mereka dan perubahan sikap Maria yang di lihat sendiri oleh Haris. Mereka mengambil keputusan untuk merawat penyakit Maria selepas di dakwa membunuh. Maria di bawa ke sebuah hospital sakit jiwa dan di letakkan di bawah pemerhatian Dr. Azlan.
Di sana Maria menjalani rawatan. Sepanjang tempoh rawatan haris sentiasa melawat dan merindui Maria. Ketika Maria hamper pulih, Haris memberikan Maria sebuah puisi yang bertajuk Rahsia Perindu, menceritakan tentang perasaan rindu Haris terhadap Maria. Maria berhasrat untuk melawan penyakit dan sembuh dengan cepat untuk hidup bersama Haris dan anak mereka.

Penghuraian Kes

Punca

Berdasarkan novel kajian, Maria telah mengalami personality terpisah/disosiatif personality ketika berusia 15 tahun lagi. Keadaan ini berpunca dari peristiwa dia di rogol oleh bapanya sendiri berulang kali. Maria menjadi pendiam, suka menyendiri dan berkawan dengan gambar seekor harimau bintang di dalam biliknya.
Ketika bapanya balik dan memukul ibunya, Maria telah menjadi Leopord dan membunuh bapanya sendiri. Leopard muncul apabila Maria berada di dalam keadaan teraniaya atau terancam oleh keadaan persekitaran. Kali kedua Leopord muncul ialah ketika maria telah di rogol oleh Hamdan. Watak itu membalas dendam untuk Maria. Ketika Maria di ancam atau terancam Leopard akan muncul.
Selain itu, watak Julia adalah sebagai seorang peguam yang membela seorang pesalah. Watak ini juga mempengaruhi diri Maria sehingga dia tidak dapat membezakan antara reality dan fantasi dirinya. Maria mengambarkan dirinya sebagai seorang peguam muda yang hebat (Emylia) dan cuba menyelesaikan satu kes pembunuhan yang melibatkan seorang wanita yang mempunyai multipersonaliti (Julia). Wanita itu telah di dakwa membunuh. Pada realitinya, Julia itulah sebenarnya peguam bela Maria.
Ketika sesi rawatan bersama Dr. Azlan, watak Leopard dan Emylia yang sering muncul dan menenggelamkan watak sebenar Maria itu sendiri. Kewujudan kedua nya membuatkan Maria semakin hilang dari dunia realiti sebenar.

Tanda-Tanda(Diagnosis)

Ketika berusia 15 tahun:
Selepas kejadian di rogol berulang kali oleh ayah sendiri, Maria suka menyendiri di bilik. Ibunya sering terjumpa pisau yang di simpan di dalam almari tempat Maria selalu bersembunyi. Selain itu, Maria juga sering di lihat ibunya bercakap- cakap dengan gambar harimau bintang di biliknya.

Ketika dewasa:
I. Selepas di rogol Hamdan- Maria cuba untuk membela nasibnya tetapi dia di halang oleh Rashdan, abang Hamdan. Maria telah di suruh menghilangkan diri selepas di beri sejumlah wang. Nasib yang tidak di bela telah menyebabkan Leopard muncul dan membalas dendam.
II. Selepas berkahwin dengan Haris- tiga bulan selepas bernikah dan kejadian tembakan yang menyebabkan Maria koma beberapa ketika. Mereka pergi berbulan madu di Labuan. Ketika itu Maria mula mengalami skizofenia. Dia mula di ganggu bayangan, serangan, dan suara yang mengancam dirinya dan keselamatan Haris. Ancaman ini mendesak Maria untuk meninggalkan Haris jika mahu Haris terus hidup.
III. Ketika dalam rawatan Dr. Azlan- Maria terperangkap dalam watak Emylia. Emylia yang menjalani kehidupan sebagai seorang peguam yang berjaya sedangkan ketika itu, Maria di hospital. Watak Leopard muncuk kadang kala. Emylia juga sering di hantui oleh bayangan Leopard dan ketakutan kepada orang yang mengancam dirinya.

Rawatan

Maria telah menjalani rawatan di sebuah hospital iaitu di Hospital Permai Tampoi, Johor Bahru di bawah seliaan Dr Azlan. Maria menjalani proses rawatan yang di lakukan oleh Dr. Azlan. Rawatan dari Dr Azlan juga di buat untuk membuktikan bahawa Maria sebenarnya tidak sihat dan boleh di dakwa atas tuduhan membunuh.
Cara rawatan yang di beri oleh Dr Azlan ialah membuat Maria mengenali diri dan watak pada setiap watak yang wujud pada diri. Dr. Azlan tidak memaksa Maria untuk mengubah dirinya. Sebaliknya, setiap watak yang muncul ketika itu di beri layanan yang sewajarnya bagi memastikan punca sebenar kemunculan watak tersebut.
Keadaan ini membantu Maria untuk mencari dan kembali ke reality dan kehidupan sebenar. Maria di bantu mengenali dan mendalami watak yang wujud untuk dalam diri bagi melepaskan diri dari dunia fantasinya sendiri.
Rawatan untuk Maria juga di bantu oleh haris yang sangat menyayangi Maria. Haris memahami keadaan Maria dan memberi sokongan serta kasih sayang yang kuat untuk membolehkan Maria kembali semula kepada realiti sebenarnya.

Tiada ulasan: