Sabtu, 17 April 2010

Snow White guna konsep asas Solution-Focused/Solition-Oriented FAmily Therapy?

Wajah ceria Snow White bersama kawan-kawan comel.
Memang benar tajuk kat atas itu. Benar, Show White telah guna konsep asas yang ada dalam terapi ini. Mari kita buka rahsia dirinya mengikut terapi tersebut. Kita boleh lihat secara jelas ketika snow white dihalau dari istana dan ditinggalkan di hutan seorang diri. Dia begitu berani meredah hutan. Dia yakin kepada kelebihan dirinya yang boleh berkomunikasi dengan haiwan. Jadi dia tidak menganggap dia keseorangan di hutan. Dia tidak melihat situasi tersebut sebagai masalah kepadanya.
Malahan dia seronok bermain-main bersama kawan-kawan comelnya. Nyanyi-nyanyi riang bersama kawan-kawan dalam hutan untuk hiburan bersama. Mereka begitu bahagia. Snow White tidak menagis sepanjang masa kerana dia tidak mefokus situasi tersebut sebagai masalah. Malahan disebabkan oleh kelebihan diri bersama binatang comel itu adalah kelebihan dirinya dia yakin dapat menghadapi keadaan tersebut dengan baik.
Tambahan pula, dia tidak terlalu memikirkan kesenangan di istana ketika dulu dan tidak membandingkan dengan ketika berada di hutan. Ini adalah satu konsep asas terapi yang tidak terlalu fokus kepada masa lalu sebaliknya lebih fokus kepada masa sekarang dan masa akan datang. 3 cara perundingan (negotiate) untuk perubahan menurut terapi ini ialah menukar doing atau kelakuan terhadap masalah, menukar tanggapan terhadap masalah serta mengalakkan perbincangan sumber, kekuatan dan penyelesaian.
Show White telah guna kesemua konsep tersebut dalam menghadapi konflik perasaan dan dalaman diri sendiri sepanjang berada di dalam hutan seorang diri. Dia telah berjalan masuk ke hutan dan akhirnya berjumpa dengan sebuah rumah orang kerdil. Dia cuba mencari sumber iaitu tempat untuk dia tinggal dengan bantuan kawan-kawan comel atas kelebihan dirinya. Ini menfokus kepada penyelesaian masalah iaitu tempat untuk dia tinggal selepas dihalau dari istana oleh ibu tirinya. Perundinangan tersebut telah berlaku dalam diam pada diri Snow White. Kagum bukan bila kita tahu kenyataan ini?
Kita patut puji usaha yang diambil oleh Snow White itu. Kalau dilihat pada terapi ini, pujian perlu di beri kepada Snow White kerana usaha dan kesungguhan dirinya. Pujian adalah salah satu teknik untuk membantu membentuk keberanian dan keyakinan bagi mencari penyelesaian isu yang timbul. Bukan itu sahaja kehebatan Snow White, dia juga telah amalkan teknik lain yang baik dalam membincangkan konflik dalaman yang dihadapinya.
Antara teknik itu ialah ketika dia letih dan mahu berhenti dari mencari sumber yang dapat membantu dirinya di hutan, dia selalu membayangkan sesuatu yang luar biasa sedang menunggu dia jika dia berjaya keluar dari hutan itu. Dia seolah-olah melihat jika dia tidak berada di hutan apa yang dia akan dapat di luar sana. Maka ini teknik yang hampir kepada soalan ajaib, 'jika aku tiada di hutan ini?'
Selain itu, soalan tentang jangkaan dirinya ketika mula-mula dia menemui rumah orang kerdil. Dia menjangkakan kebaikan seperti makanan dan sedikit keselesaan dan perlindungan yang dia boleh dapat di sana. Persoalan tersebut telah membuatkan dia berani untuk masuk ke dalam rumah tersebut. Dari jangkaan dan pemerhatian awal setelah Snow White masuk ke rumah dia merasakan rumah tersebut selamat untuk dia berehat sebentar dan akhirnya dia tidur selepas makan, di atas salah satu katil dari 7 katil yang ada.
Maklumat atau mesej awal yang dia dapat ketika melihat keadaan rumah lengkap dengan perabot kecil dan makanan yang enak ialah penghuni rumah ini pasti tidak akan mengapa-apakan dirinya. Kerana itu jugalah dia membuat kesimpulan mesej untuk menumpang tinggal di situ. 
Kini jelaslah bahawa sebenarnya Snow White telah mengunakan konsep dan teknik yang hampir sama dengan terapi yang berasaskan kepada penyelesaian masalah ini. Walaupun dia seorang diri tetapi boleh mengharungi situasi tersebut dengan tabah dan kuat. Cuma ketika mengunakan situasi tersebut adalah antara dirinya sahaja. Jika kita guna terapi dalam kaunseling keluarga ini maka pegangan asas lebih hampir kepada terapi stategik cuma lebih fokus kepada penyelesaian kerana pengasas terapi ini juga awalnya dari golongan terapi stategik. Konsep asas yang lain adalah hampir sama dengan kisah Snow White ini.

Tiada ulasan: