Jumaat, 16 April 2010

Teori Bowen (kaunseling keluarga)


Konsep asas yang ada dalam teori ini ada banyak, tapi saya cuba kupas ikut kefahaman saya lepas seharian cuba fahamkan apa yang ada dalam teori ini. Genogram adalah macam 'family tree' je. Setiap perhubungan dilukis dalam satu gambar rajah yang kelihatan seperti salahsilah keturunan. Bowen lebih melihat keluarga sebagai satu unit yang perhubungan emosi dalam multigenerasi yang terbentuk mengikut sejarah keluarga itu sendiri.Multigenerasi ialah terdapat percampuran generasi iaitu dari yang pertama, kedua dan yang ketiga. Contohnya :  Opah generasi pertama, mak ayah generasi kedua dan Upin, Ipin serta Kak Ros generasi ketiga.
Oleh sebab itu juga, teori Bowen ini lebih di kenali sebagai Terapi Keluarga Multigenerasi'. Dalam perhubungan sebuah keluarga itu lebih mudah kita lihat ianya sebagai satu simbiosis di antara ahli keluarga dengan yang lain. Simbiosis membawa makna bahawa sesuatu itu dilihat saling melengkapi. Contohnya anak mesti ada mak dan ayah. Tetapi ada juga kes khas seperti Upin dan Ipin. Mereka tiada mak dan ayah kerana telah meninggal dunia.
'Differentiation of self' atau pembezaan kendiri adalah penting dalam perhubungan dalam keluarga. Sejauh mana individu tersebut tahu membuat pembezaan kendiri semakin sihat perhubungan tersebut. Pembezaan kendiri ialah sejauh mana individu tahu membuat keputusan untuk dirinya tanpa dipengaruhi oleh orang lain. terdapat alat untuk mengukur pembezaan kendiri ini.Konsep ini susah cikit nak diterangkan mengikut Upin dan Ipin sebab mereka masih kecil dan masih dalam proses kenal dunia. Tapi kita boleh ambil contoh pada Kak Ros, dia sedar akan peranan dan tanggungjawab diri terhadap keluarga. Sebab itu dia tidak terlalu bergantung kepada Opahnya dalam kebanyakkan hal termasuk dalam menentukan cara untuk mengajar adiknya iaitu memainkan peranan sebagai seorang 'Ibu'. Ini adalah contoh yang agak jelas tentang pembezaan kendiri.
Konsep lain yang penting ialah tentang tiga segi, Triangles dalam perhubungan. ada kesan positif dan negatif dalam wujudnya tiga segi ini. Tiga segi dalam perhubungan adalah wujud orang ketiga mencampuri dalam perhubungan atau isu yang timbul. Contohnya ialah antara Upin dan Ipin bila bergaduh dan wujud campur tangan Opah akan membuat mereka berbaik semula. Ini contoh tiga segi yang positif. tetapi jika Upin dan Ipin nak buat keputusan sesuatu dan Kak Ros masuk campur biasanya akan membuatkan keadaan jadi semakin teruk dan susah. Yang ini pula contoh segi tiga negatif.
Tetapi jika kita tengok kepada sistem keluarga mereka, maka kita jumpa agak lain kerana mereka sudah tiada mak dan ayah kerana telah meninggal dunia. Peranan dan sistem keluarga mereka juga berubah sedikit dari keluarga lain. Kak Ros lebih garang kepada mereka manakala Opah pula lebih manjakan mereka. Oleh sebab itu sistem emosi mereka dalam keluarga juga lain dari keluarga yang normal. Ini satu kes yang boleh kita fikirkan dengan lebih lanjut nanti. Setakat ini konsep terpenting Bowen yang mampu saya kupas secara santai. Semoga dapat memberi kebaikan bersama. 'Betul... betul... betul...' : )

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Entri ni sangat menarik..mudah untuk difahami..cuma tiada perenggan..susah untuk dibaca2...ape2 pun..entri ni mmg berguna utk orang yg amik kos kaunseling:-)

Unknown berkata...

Assalamualaikum... terima kasih .. sangat berguna..

Unknown berkata...

tq for sharing!

mukhlis berkata...

simple, sharp and precious...jazakillah khair

Unknown berkata...

Menarik dan Mudah faham.
Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Terbaik terima kasih