Ahad, 11 April 2010

Bila Orang Tanya .....

Bila orang tanya belajar bidang apa kat universiti? aku jadi serba salah.... nak jawab apa ya? pelik bukan... Susah juga nak jawab, bukan sebab takde jawapan tapi bimbang reaksi yang akan muncul bila tahu jawapan soalan mereka itu. Ini dari pengalaman yang pernah aku lalui dulu.... bukan sekali tapi banyak kali...
Bila orang tanya macam soalan itu apa yang harus aku jawab ya? pening juga nak fikir.... hakikatnya aku pelajar Sarjana Muda Kaunseling. Tapi susah juga nak terangkan pada mereka apa itu kaunseling. Macam-macam andaian yang mereka akan cakap bila tahu je aku nie belajar kaunseling. Yang paling kerap dan selalu ialah 'ooo... senang je tu, nanti jadi cikgu ya?'... secara jujur aku memang terasa bila orang seolah-olah memandang rendah pada bidang kami. Mereka kata kerja cakap-cakap je.... itu pada mereka yang tak tahu apa yang ada di sebalik setiap kata yang disusun ketika berbicara. Bukan salah mereka pun. Mereka tidak tahu mungkin. Inilah cabaran aku untuk menghadapai semua dugaan ini...
Lagi 1 ialah, kami tidak terus menjadi cikgu. Kami akan bekerja di tempat yang menempatkan jawatan pegawai psikologi dan kaunselor, kalau dalam kerajaan di dalam S41. Mungkin mereka masih tak melihat bidang kami lagi sebagai satu bidang profesional. Kami dah ada Akta Kaunselor 1998, yang membuktikan bidang kami setaraf dengan profesional lain. Bukan nak berbangga cuma nak menyatakan satu maklumat tentang kebenaran. Jika kami keluaran UM nak jadi cikgu kami perlu ambil diploma pendidikan dahulu.
Bila orang tanya soalan itu, aku bimbang juga andai mereka meletakkan kami, kaunselor sebagai penyelesai masalah. Kami seolah-olah sebagai orang yang dapat menyelesaikan semua masalah. Jumpa kali pertama saja dah selesai masalah. Andaian ini lagi berat untuk aku hadapi. Tapi mereka kurang jelas tentang semua itu, dan aku percaya mereka akan faham jika perkembangan bidang kaunseling terus maju dan di ketahui ramai.
Pada masa kini, fenomena 'tingkahlaku luar biasa' sering terjadi. Sehubungan dengan itu, kerajaan semakin memandang serius fungsi dan peranan kaunselor dalam membantu mengurangkan fenomena tersebut. Fenomena ini berlaku di sebabkan oleh kadar kemajuan yang dialami oleh negara dan dunia. Semakin memberi kesan yang negatif terhadap jiwa dan emosi manusia. Di sini, jelaslah peranan kami cukup besar. tapi masih kurang lagi kesedaran tentang itu.
Bila orang tanya tentang itu, aku terfikir sendiri di hati. Sukar sungguh untuk aku mempelajari tentang manusia ini.Semakin aku cuba fahami semakin kuat dan berat juga aku di uji atas apa yang aku fahami. Aku mungkin ada jawapan mengapa manusia boleh bertindak seperti yang aku lihat mengikut teori dan pandangan tokoh, tapi saat itu juga aku akan di uji dengan pelbagai dugaan yang kadang kala aku juga tumbang, tewas dengan emosi dan jiwa sendiri. Aneh, pelik dan menghairankan. Benar kata sahabatku, kita akan di uji atas apa yang kita perkatakan. Aku cuba membantu klien memotivasikan diri tapi aku juga di uji dengan dugaan berat agar aku juga mampu memotivasikan diriku terlebih dahulu.
Jadi bila orang bertanya aku sebenarnya sering berperang dengan perasaan sendiri. Aku akan cuba beri jawapan terbaik agar mereka tahu apa sebenarnya Kaunseling. Aku juga mahu mereka tahu yang diriku telah larut dalam bidang kaunseling dan sanggup buat apa sahaja yang termampu untuk aku tampil mengangkat martabat bidang kaunseling itu sendiri. Biarkan setiap jatuh bangunku, tangis tawaku dan luka hati serta kejayaanku dalam hidup menjadi bekalan diri untuk aku membantu orang lain. Dan bermula saat ini, dengan yakin aku akan menjawab 'bila orang tanya tentang itu...'

2 ulasan:

nanieydotcom berkata...

exaclty puteri azaz... aku pun pernah ada pengalaman cm ko.. org terus ckp ni mesti jadi cikgu and ada jugak ckp nanti jadi motivator cm Dato Fadzilah Kamsah... ish3... masih ramai yg x tahu apa itu kaunseling.. baru nk berkembang.. one day semua org perlukan perkhidmatan kita. like US and UK... <3

Nur Azie Yan berkata...

betul tu.... sama2 la kita usaha untuk memajukan diri dan bidang kaunseling itu sendiri....