Jumaat, 16 April 2010

Teori Satir versi cerita 'Merah dan Putih'

(gambar hiasan dari cerita versi Indonesia)
'Kisah Merah dan Putih' ataupun Cinderella versi Melayu????.....Apa kaitan teori Satir dengan kisah Merah dan Putih ya? Mari kita sama-sama kupas dan lihat huraian seterusnya untuk faham kaitan tersebut.Selain itu juga kita akan fahami apa konsep penting yang ada dalam teori ini. 
Kata kunci teori ini ialah komunikasi. Cara komunikasi adalah penentu pembentukan sebuah keluarga. Cara komunikasi yang berkesan ialah yang terbuka. Komunikasi yang terbuka akan memberi kesan baik dalam kehidupan. Contohnya Merah selalu menyatakan apa yang dia hendak dengan ibunya. Dengan cara itu apa yang dia rasa dapat di sampaikan dengan berkesan kepada orang lain. 
Lain pula pada Putih yang tidak tahu untuk menyatakan perasaan dan kehendak diri kepada oarang lain. Tahap self esteem diri Putih adalah rendah berbanding merah. Mungkin ada yang marah lepas baca kenyataan ini kerana selama ini Putih adalah ikon kebaikan. Tetapi inilah kenyataannya.
Jika mengikut asas teori Satir cara komunikasi adalah teras sesebuah keluarga. Selain itu, wujud juga peraturan dalam keluarga sama ada yang bertulis atau tidak. Contohnya yang tidak bertulis ialah Putih tidak melawan kata ibu tiri dan merah kerana seorang anak mestilah hormat kepada orang tua. Putih tidak belajar dari pengalaman kekacauan (the experience of chaos) semasa didera untuk melanggar peraturan keluarga yang tidak bertulis itu. Sebelum kematian ibu Putih, ibunya telah menyatakan supaya Putih perlu hormat dan patuh kepada ibu tirinya. Peraturan inilah yang menjadi pegangan Putih sehingga dia lebih sanggup didera dan mendiamkan diri. Hanya air mata peneman dirinya. Ini merupakan hubungan kekeluargaan yang tidak sihat. Keluarga meraka patut datang untuk kaunseling bagi memulihkan keadaan itu.
Jika keluarga mereka datang untuk kaunseling dengan seorang pengikut teori satir pasti banyak langkah uang diambil untuk memahami sistem keluarga itu sendiri. Ada konsep asas perubahan yang perlu diikut untuk mencapai kesan terbaik selepas sesi tamat nanti. Langkah pertama ialah kenal ahli dalam keluarga. Keluarga mereka cuma ada ibu Merah, Merah dan Putih selepas kematian ayah dan ibu Putih. Pada awalnya status quo keluarga terletak di tangan ayah meraka tetapi selepas kematian ayahnya kuasa itu berpindah kepada ibu kepada Merah kerana sifat agresif yang ada dalam dirinya. Status quo ialah kuasa terbesar untuk menentukan segala keputusan dalam keluarga.
Oleh itu, family mapping dapat membantu kenal pasti jenis perhubungan yang wujud antara meraka. Setelah itu, mereka perlu diberi kesadaran tentang keadaan masa kini dan cara perhubungan mereka terutama kepada Putih. Menurut garis panduan perubahan dalam teori Satir, meraka perlu menghubungkan senula perhubungan yang dingin iaitu antara Merah dan ibunya dengan Putih. kemudian mereka perlu menyusun semula peranan dan tugasan dalam keluarga. Tidak boleh hanya Putih sahaja yang buat semua kerja-kerja rumah. 
Putih pula perlu tahu tentang cara untuk meluahkan perasaan dan kehendak diri. Tidak hanya mengikut arahan dan telunjuk orang lain saja. Dia mesti congruent dengan perasaan dirinya sendiri. Dia juga mesti berani untuk menyatakan pemikiran dan perasaan supaya tidak ditindas selalu dalam keluarga.
Bagi Merah dan ibunya, mereka perlu disedarkan tentang had dan batasan mereka dalam keluarga. Selama ini mereka bersikap kejam kerana kuasa mereka melebihi had sepatutnya. Untuk itu, Putih juga mesti jelas tentang had nak hak setiap ahli dalam keluarga mereka. Putih perlu berani untuk meluahkan dan bertindak balas ketika hak dia dicabuli. Dia tidak boleh hidup dalam ketakutan lagi. Dia mesti berani untuk bertindak untuk kebaikan.
Jika perubahan yang disarankan oleh Satir itu diikuti maka keluarga mereka akan lebih bahagia dan mugkin putera raja akan menkahwini Putih manakala Merah akan dikahwinkan dengan adik atau sepupu putera tersebut. Kisah gembira akan berganda dan kebahagian akan lebih banyak. Itulah yang membuktikan lebih baik menaruh harapan dan matlamat dalam perhubungan keluarga dari tidak berbuat apa-apa. Ia juga salah satu prinsip asas perubahan yang dikemukakan oleh Satir.

Tiada ulasan: