Ahad, 18 April 2010

Mulan Pahlawan Feminist

  
Mulan Yang Cantik Dan Berani
Mengikut peradapan China, hanya lelaki sahaja yang dibenarkan untuk pergi berperang. Tetapi Mulan telah pergi berperang mengantikan ayahnya yang telah tua sebagai wakil keluarganya setelah Maharaja meminta setiap keluarga untuk menghantar wakil pergi berperang. Keadaan ayah Mulan yang tua dan sakit telah membuatkan Mulan menguatkan semangat untuk mengantikan ayahnya pergi berperang. Dia telah mencuri baju besi perang dan pedang ayahnya pada suatu malam dan pergi ke kem tentera untuk menjalani latihan perang. Perang tercetus kerana pihak Jepun cuba menyerang China.
Tindakan mulan itu sangat bahaya kerana dia boleh dijatuhkan hukuman bunuh kerana melanggar peraturan masyarakat. Tidak boleh seorang wanita pergi berjuang di medan perang. Semangat yang telah ditunjukkan oleh Mulan ini sebenarnya adalah terjemahan dari konsep asas Terapi Feminist.
Hal peribadi itu adalah sebuah politik dan kuasa. Mulan pergi untuk berperang sebenarnya adalah untuk menjaga nama baik keluarganya yang merupakan seobuah keluarga pahlawan. Hanya disebabkan oleh keluarganya tiada ahli lelaki selain bapanya yang tua dan sakit, maka tiada lagi orang hebat untuk pergi berperang dan membawa pulang pingat pahlawan yang dianugerahkan oleh Maharaja. Jadi hal kekeluargaan Mulan adalah berkaitan dengan pengaruh dan nama baik keluarga/politik, ini adalah konsep asas Terapi Feminist.
Mulan telah melakukan perubahan sosial yang mana selama ini wanita tidak pernah pergi berperang. Dan yang menyokong perjuangan dirinya ialah seekor naga yang kecil tetapi bersemangat. Walaubagaimanapun, setelah Mulan memberi kejayaan kepada pihak China, kepahlawanan dirinya diiktiraf oleh Maharaja. Dia mendapat gelaran pahlawan.
Mulan juga telah melawan satu lagi prinsip tradisional di mana keputusan untuk pergi berperang terletak di tangan bapanya sebagai lelaki. Meskipun telah dihalang, dia tidak mematuhi prinsip tradisional dan tetap pergi untuk berperang. ini selari dengan konsep rejecting and taking a stand against patriarchy (kuasa ayah dan keturunan pada lelaki).
Mulan dengan berani telah melawan sex-role atau peranan jantina. Dia telah membuktikan bahawa seorang wanita mampu pergi berperang dan memberi sumbangan kepada Maharaja. Dia telah melawan rasa takut seorang wanita untuk berperang kepada sebuah harga diri dan penghargaan kepada status pahlawan. keadaan ini adalah salah satu matlamat terapi iaitu melawan ketakutan menjadi penghargaan dan dan kebanggaan diri. Semangat ini juga adalah bukti setalah mencapai tahap kelima seperti yang digariskan olah Downing & Rousch dalam Model Perkembangan Identiti Feminist.
5 tahap itu ialah penerimaan pasif (passive acceptance), pendedahan (revelation), penyuburan/peneguhan (embeddedness), pemprosesan (synthesis) dan akhir sekali komitmen yang aktif (active commitment). pastinya Mulan menjadi kebanggaan keluarga walaupun pada awalnya dia telah melawan sistem yang sedia ada dalam masyarakat.


3 ulasan:

sanggarsastraalief31 berkata...

Salam persahabatan dan salam karya. Teruskan talentamu dalam menulis sahabatku

Nur Azie Yan berkata...

terima kasih.... sila beri tunjuk ajar dan komen ya....

Nur Azie Yan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.