Khamis, 6 Januari 2011

ukiran rasa 6/1/2011

Perkongsian sebenarnya bukan merugikan tetapi akan memberi manfaat kepada banyak pihak. Perkongsian pendapat dan cadangan akan memberi kebaikan kepada semua pihak jika dibuat mengikut cara yang betul. Jika di lihat dari sudut pertumbuhan manusia itu sendiri secara langsung kita sentiasa berkongsi dalam banyak hal. Contohnya bos atau ketua akan berkongsi pendapat dan selalu berbincang bersama pekerja untuk mendapatkan kelancaran yang baik dalam tugasan bersama.
Dalam dunia ini, kita berkongsi pada bumi yang sama. jadi seharusnya kita juga mampu berkongsi pengalaman, pendapat dan luahan rasa bersama. Jalinan antara manusia akan dapat mengukuhkan hubungan yang sedia ada. Melalui perkongsian kita dapat membantu satu sama lain. Meningkatkan prestasi dan kejayaan bersama.
Bagi pihak yang baru hendak memulakan langkah, perkongsian pengalaman dan ilmu akan memberi banyak bantuan yang berguna kepada mereka di masa akan datang. Ini juga akan dapat membina perhubungan yang baik dalam kehidupan. Seolah-olah memberikan cahaya ketika mereka teraba-raba dalam kegelapan.
Selain dari itu, perkongsian juga memberikan manfaat kepada emosi dan nurani kita. Perkongsian yang ikhlas akan membawa kepada perasaan yang positif dan sekaligus mengaktifkan keceriaan dalam kehidupan. Jika perkongsian dilakukan sebaliknya, maka sebaliknya juga yang akan berlaku.
Jelas di sini, perkongsian amat penting dalam membantu sesama manusia untuk berkembang. Walaupun terdapat persaingan antara satu sama lain, perkongsian yang baik akan menjamin persaingan yang sihat. Ini akan memberikan kehidupan yang lebih baik kepada semua.

Tiada ulasan: