Selasa, 4 Januari 2011

Ukiran Rasa 5/1/2011

Perkara yang dianggap kecil dan remeh kadang kala membewa kesan yang besar jika diabaikan pelaksanaanya. Kesan yang mungkin terjadi adalah lebih besar dari saiz asal perkara tersebut. Kadang kala sifat malas adalah penghalang pelaksanaan sesuatu perkara kecil tersebut. Namun akibat dari perkara kecil tersebut banyak kerugian yang dialami.

Kalau ikut kata hati memang tidak salah pada segelintir masa yang sesuai tetapi kata hati juga boleh mengakibatkan kegagalan dan kemusnahan. Sebenarnya, kata hati bukan selalu hadir dari kata yang murni. Kata hati adalah lintasan yang kadang-kadang dipengaruhi oleh nafsu, kehendak, kemahuan dan perasaan yang lain. Lintasan kata hati juga boleh mengakibatkan kita semakin keliru tentang sesuatu yang pada asalnya kita telah yakin tentang perkara tersebut.

Keadaan ini dapat dilihat dengan jelas apabila kata hati mula mempengaruhi tindakan dan kelakuan kita di pengaruhi oleh kata hati yang negatif lalu merendah atau mengambil ringan sesuatu perkara. Tindakan bertangguh juga adalah salah satu contoh mengambil ringan sesuatu perkara.

Dalam banyak hal lain, memandang ringan sesuatu perkara boleh mengakibatkan kehilangan nyawa, harta benda dan sebagainya. Kemungkinan tragedy juga boleh terjadi akibat sikap mengambil ringan. Hanya dalam kelekaan sedetik kehidupan mungkin berubah untuk selamanya. Tindakan yang hanya mengambil beberapa minit atau sekejap masa jika di abaikan menjadikan kita menanggung beban kesan yang lebih lama. Mungkin berhari-hari atau berminggu, malahan memakan bulan, tahun dan mungkin sepanjang hidup kita.

Sebaiknya, langkah paling berkesan adalah mengatur segala perkara yang mempertimbangan tahap kepentingan sesuatu berdasarkan keadaan semasa dan kehendak pihak yang berkenaan dan tidak hanya menilai mengikut kata hati tanpa penambahan nilai dari aspek dan sudut lain.

 

Tiada ulasan: