Ahad, 2 Januari 2011

Ukiran Rasa 3/1/11

 Hari pertama sebagai orang asing yang cuba masuk ke tempat baru adalah sesuatu yang mencabar diri. Agak sukar untuk memulakan sesuatu bila kita tiada kawan atau orang yang sudi membantu. Pada ketika inilah nilai persahabatan itu amat terasa penting dan bernilai. Oleh itu perkara pertama untuk membiasakan diri dengan suasana baru ialah mencari kawan dan memahami keadaan setempat. Itulah kunci dalam penyesuaian diri.

Sebenarnya langkah pertama ialah memcari maklumat dan mempelajari perkara asas tentang sesuatu tempat. Jika kita tidak berbuat demikian maka kita akan merasa terasing dan jauh walaupun berada di persekitaran tersebut. Malahan kita juga tidak akan dapat berhubung dengan baik untuk menyampaikan maklumat kepada mereka. Keadaan inilah yang menyumbang kepada salah faham atau sebagainya.

Masalah mungkin timbul apabila kita mula tidak mengambil berat untuk memahami situasi baru tersebut. Benar kata orang yang berjaya, pandangan pertama yang muncul pada pemikiran seseorang tentang kita akan bantak mempengaruhi perhubungan antara kita dan dirinya pada jangka masa panjang.

Jika pemikiran yang negative yang muncul maka agak sukar untuk kita mendapat pemikiran yang baik atau dengan kata lain kita perlu membersihkan semula imej kita pada mata mereka. Tindakan tersebut mengambil masa yang agak panjang dalam membina perhubungan dan mendapat kepercayaan dari orang yang baru kita kenal di tempat baru.

Sebaliknya yang berlaku sekiranya kita mendapat pandangan pertama yang baik. Kita akan mudah diterima dan mendapat layanan yang baik dari kenalan baru. Ini membantu proses perkembangan diri yang sihat di tempat baru tersebut. Baik atau buruk pandangan pertama tersebut cuba gambaran asas tentang diri kita ketika memasuki ke tempat baru. perkara tentang diri kita seterusnya akan di nilai berdasarkan tingkahlaku dan imej yang kita paparkan kepada mereka. Terpulang kepada kita nak memberi gambaran sebagaimana kepada mereka.

Semua orang berhak untuk mengetahui tentang perkara yang mereka mahu ketahui. Oleh itu, peluang kepada orang baru untuk mengetahui perkara yang sebenarnya berada di persekitaran tersebut perlulah dicari dan diusahakan sendiri dan tidak boleh di halang. Sebagai manusia kita perlu sentiasa saling membantu antara satu sama lain. pada awal kelahiran kita sebagai bayi, ramai orang yang membantu kehidupan seharian kita. Seseorang yang berada di satu tempat baru adalah seumpama bayi yang baru lahir di dunia. mereka perlukan sokongan, bantuan dan panduan yang secukupnya untuk mampu berdikari di tempat tersebut setelah membuat penyesesuaian yang sewajarnya.

Tiada ulasan: