Ahad, 11 Julai 2010

Rawat diri sendiri -bahagian 1

Bila kita sakit luaran atau fizikal, kita biasanya akan pergi jumpa doktor atau ke klinik. Situasi ini biasa dalam masyarakat moden kita sekarang. Kemajuan telah mendorong mereka untuk pergi mendapatkan rawatan yang terbaik bagi menjamin kesejahteraan dan keselesaan mereka.
Namun jika kita lihat semula, peratusan masyarakat yang pergi mendapatkan rawatan untuk kesihatan dalaman iaitu emosi, adalah rendah. Masih ramai yang mengabaikan kesihatan emosi mereka. Malah ada yang beranggapan jika pergi mendapatkan rawatan untuk emosi, individu tersebut adalah bermasalah. Emosi sering dikaitkan dengan jiwa. Masalah emosi akan terus dilabel sebagai masalah jiwa. Inilah yang telah membuatkan masyarakat masih kurang mendapatkan rawatan untuk emosi mereka. Sebenarnya kita boleh elak keadaan ini dari berlaku jika kita mampu merawat diri sendiri dari segi emosi.
Jika untuk fizikal kita boleh menjaga kesihatan melalui penjagaan makanan, senaman dan mendapatkan rawatan dari doktor, sebenarnya untuk menjaga emosi kita masih boleh merawat dengan cara kita sendiri asalkan kita tahu kaedah dan peraturan tersebut. Merawat diri sendiri adalah ubat terbaik kepada kesihatan emosi atau jiwa. Kenyataan ini masih mendapat tentangan banyak pihak. Tetapi kebenaran juga masih jelas terbukti hanya dengan satu kenyataan bahawa, hanya kita sahaja yang dapat merasa serta sedar apa yang berlaku dalam diri kita dari sudut emosi kita.
Kita mampu merawat diri kita sendiri dari segi emosi. Kegagalan kita untuk merawat diri sendiri inilah adalah penyumbang utama kepada maslah yang lebih serius sepertimana kes-kes di dada akhbar. Pembunuhan ngeri atas punca yang kecil, amukan, pembuangan bayi dan perbagai lagi masalah sosial adalah berpunca dari tahap kesihatan emosi yang rendah akibat gagal merawat emosi diri sendiri.
Tidak keterlaluan jika kenyataan ini seperti ini dikeluarkan supaya tahap kesihatan emosi padat diperbaiki. Jika emosi individu sihat dan dapat merawat sendiri emosi mereka, maka pastinya tiada alasan kekurangan kasih sayang keluarga adalah punca remaja perempuan menagih kasih kepada buaya-buaya yang hanya tahu memuaskan nafsu sahaja. Jika mereka tahu rawat diri sendiri mana mungkin mereka tergamak memancung, menikam, membunuh ahli keluarga mereka sendiri atas sebab yang kecil dan kadang kala logik akal tidak dapat menerima punca tersebut apabila melihat kesannya.
Kesan kegagalan untuk merawat diri sendiri sangat dasyat dan menakutkan. Tambahan pula kita masih terus leka mengecapi kemajuan dan kejayaan dunia yang serba canggih ini. Tanpa kita sedar bahawa kemajuan dan kejayaan ini membawa bersama liku-liku tajam dugaan dan cubaan untuk menguji kekuat mana kita menjaga kesihatan emosi dan diri kita. Mampukah kita bertahan jika emosi kita yang kurang stabil gagal kita rawat sendiri???

Tiada ulasan: