Ahad, 11 Julai 2010

Kita akan diuji atas setiap lafaz dan pendirian kita

Tanpa kita sedar apa yang kita perkatakan dan apa yang kita percaya akan terus diuji untuk membuktikan sekuat mana pendirian dan ketetapan diri kita. Ini adalah sesuatu perkara yang biasa terjadi sama ada kita sedar atau tidak sedari. Dalam setiap nafas kita sering saja terlupa tentang apa yang kita pernah perkatakan. Adakah kita sering saja mengingati setiap kata yang kita lafazkan? Pasti tidak. Jadi adakah kita dapat mengingati berapa ramai orang yang telah kita sakitkan hatinya melalui percakapan kita? Jika percakapan yang dilafaz dan berkaitan dengan perasaan orang lain juga sering kita lupa apa lagi pada pendirian yang kita pegang.
Sebagai manusia memang tidak lari dari sifat lalai dan lupa oleh itu, kita telah dipesan untuk saling mengingatkan. Tetapi kita juga jangan sampai terlupa kepada ingatan untuk diri sendiri. Jangan asyik mengingatkan diri orang je sampai kita tidak sedar kepada kelemahan diri kita sendiri. Kadang kala merasa diri tidak sempurna lagi untuk menasihatkan orang lain kerana masih kurang ilmu dan kebaikan yang disalurkan. Rasa takut untuk diuji semula membataskan segala tutur kata dan tindakan. 
Ada juga yang seringkali teruji dengan apa yang mereka lakukan. Mereka sebanarnya adalah orang yang beruntung kerana sentiasa mendapat peringatan yang khas yang dituju kepada diri mereka sendiri, beruntunglah jika mereka itu berfikir dan menghayati. Ujian dan dugaan yang datang adalah rencah kehidupan. Itulah yang mematangkan diri kita semua. Ketabahan dan kesabaran adalah benteng terkukuh yang sentiasa perlu diperkuatkan oleh diri. benteng itu akan lebih kukuh dan ampuh jika kita sering melihat, memerhati, memikir dan mentafsir setiap apa yang terjadi di sekitar kita. Kehidupan dalam cabaran yang di luar duga inilah yang dapat mengajar kita erti kehidupan sebenar. Maka kita akan bersedia menerima setiap perkara dengan lebih positif jika kita fikir kita akan sentiasa diuji atas setiap lafaz dan pendirian kita.

Tiada ulasan: