Selasa, 12 Oktober 2010

Sajian petang untuk minda

Petang adalah waktu yang agak memenatkan bila sepanjang pagi kita telah berjuang sehabis baik untuk memeberi pencapaian terbaik sepanjang hari. Bila jam meneunjukkan angka lima sahaja, maka di minta pasti semakin kearah untuk merehatkan diri. Tetapi pada masa sama jadual hari esok telah mula dirangka untuk memastikan keperluan kerja terlaksana. Beban tugan semakin berkurang dengan perancangan yang terbaik. 
TIADA ORANG MERANCANG UNTUK GAGAL TETAPI RAMAI ORANG YANG GAGAL UNTUK MERANCANG.
Maka, dengan prasa kata itu semakin perlulah untuk perancangan dibuat agar semua pekerjaan dapat dilaksanakan mengikut jadual dan teratur. Tiap kali pelaksanaan itu lengkap sempurna untuk setiap perancangan adalah perlu untuk kita memberi hadiah atau ganjaran kepada diri kita sendiri. 
ganjaran itu tidaklah perlu sesuatu yang terlalu mahal. Cukup sekadar sesuatu yang kita suka seperti coklat atau makanan kegemaran kita. Diri kita memang perlu dihargai. Semakin kita sayang diri kita maka semakin kita akan menghargai nilai kehisupan yang diberi. Pandangan bidang  psikologi menyatakan bahawa keperluan untuk diberi penghargaan itu adalah keperluan asas psikologi diri setiap insan.
Jika kita memberi sendiri panghargaan kepada diri kita maka kita mampu untuk lebih menghargai diri kita serta orang di sekitar kita kerana kita lebih peka terhadap perasaan kita dan orang lain. Mungkin tak semua orang mampu memberi penghargaan kepada orang lain. Kemampuan tersebut bergantung kepada tahap pemikiran dan nilai diri seseorang. 
Pada asalnya memberi penghargaan adalah sesuatu yang mudah tetapi mungkin keadaan persekitaran yang membuatkan perkara tersebut menjadi susah. Ucapan terima kasih adalah penghargaan besar yang termudah untuk diberi tetapi agak sukar untuk dilaksanakan apabila perkara tersebut tidak dibiasakan dalam kehidupan seharian kita.
Contoh lain yang mudah adalah senyuman. Semudah satu ukiran wajah yang lahir dari hati untuk tontonan orang lain. Senyuman juga tanda penghargaan dan penerimaan. mengapa masih sukar untuk memberi kepada orang lain? Malahan dalam Islam senyuman itu adalah sedekah. Pahala diberi kepada senyuman tersebut. Makna tersirat dari senyuman ikhlas bukan sahaja memberi makna sebagai penghargaan kepada orang lain, tetapi sebenarnya senyuman itu adalah satu penghargaan untuk diri sendiri juga. 
Percaya atau tidak, setiap kali kita tersenyum hati kita akan merasa sedikit tenang. Senyuman satu cara meluahkan rasa hati yang dapat memberi penghargaan dan nilai diri sendiri. Tambahan pula senyuman dapat membuatkan orang lain juga gembira setelah melihat senyuman kita.
Bila kita mampu tersenyum dalam kepenatan sebenarnya kita telah menerima secara positif perasaan penat tersebut. agak pelik untuk menyatakan ayat ini. Tetapi berdasarkan pengalaman sendiri itulah yang saya temui. Saya semakin tabah dan bersemangat bila saya mampu tersenyum dalam kepenatan. Terasa perbezaan yang nyata apabila saya senyum atau memasam muka ketika kepenatan.
Pada petang yang ditambah lagi suasana suram yang menunjukkan alam kian bertukar gelap malam maka senyuman dibibir dapat menambah lagi ruang harapan untuk hari esok. Semoga dengan senyuman yang terpancar dibibir akan mampu membuat semua orang rasa dihargai dan diterima dalam persekitaran yang mencabar.
Asas keperluan penghargaan pada diri itu penting sebagai motivasi diri untuk kekuatan harian. Petang mungkin satu ruang waktu yang sesuai untuk menilai diri sendiri sepanjang hari tersebut. Malam pula masa untuk kita merehatkan diri dan seterusnya bersedia untuk hari esok. Tarian jari kali ini hanya sekadar melodi hati yang ingin berkongsi rasa untuk menghargai dan dihargai oleh diri dan orang lain. Semoga ini akan mampu memberi sinar harapan kepada sesiapa yang membaca untuk dijadikan bekalan hari mendatang.

Tiada ulasan: