Selasa, 26 Oktober 2010

Orang ke dua adalah perampas?

Betul ke orang ke 2 itu perampas? Siapa orang ke 2 yang di maksudkan? Topik apa sebenarnya yang cuba di ketengahkan pada kali ini?
Biasanya orang cakap orang kedua itu perampas. Dari hati seorang wanita merasa memang ada benarnya. Orang kedua itu adalah perampas. Perampas perhatian dan kasih sayang dari orang pertama. Isu yang cuba di bincangkan pada kali ini masih lagi berkisar kepada isu poligami, isu paling hangat pada kaum wanita sehingga ada wanita yang lebih rela cerai dari di palogamikan @ di madukan.
Pelik tapi benar. Ada wanita yang lebih sanggup hidup sendiri dari berkongsi kasih. Jika kita selidik secara mendalam, benarkah wanita lebih gagah sendiri dari berkongsi kasih? atau mungkin meninta cerai itu hanyalah satu sindiran tajam yang lebih sesuai di kenali sebagai satu UGUTAN atau AMARAN? Tapi sayangnya telah di salah tafsirkan oleh pihak lelaki sebagai satu cabaran kerana lelaki lebih mudah mempertahankan hak dan keegooan diri sendiri untuk berpoligami.
Malang bagi yang tersalah langkah, tambah malang pula yang terlepas kata. Awalnya hanya amaran keras tetapi bertukar tragedi bila lafaz talak terkeluar secara tidak sedar dari mulut suami akibat keegoon suami dan kedegilan isteri. Adalah satu mimpi ngeri jika talak yang terlepas itu pula berjumlah 3 yang pada asalnya tiada niat untuk melepaskan talak sebanyak itu.
Bukan ke satu tindakan BODOH yang paling hina jika hanya di sebabkan oleh kehendak diri suami yang mahukan poligami sehingga melafazkan talak 3 kepada isteri pertama. Jika situasi ini berlaku pastinya kehadiran orang ke dua itu memang sebagai perampas. Ya, orang kedua sebagai perampas. Perampas kebahagiaan yang sekian lama tercipta atas perkahwinan orang lain.
Sejauh mana masyarakat boleh menerima orang ke dua dalam perkahwinan seseorang? Pastinya sukar untuk masyarakat menerima kehadiran orang ke dua @ madu atau isteri muda dalam sesebuah ikatan perkahwinan. Jika masyarakat sudah sukar untuk menerima pastinya isteri pertama bertambah sukar untuk mengakui kenyataan tersebut. Hati wanita mana yang tidak terluka sekiranya lelaki yang di curahkan kasih sayang sepenuh hati mencari orang lain untuk di letakkan setaraf dengan dirinya? Teramat sukar untuk menerimanya.
Pada sudut yang berbeza pula, dapat di lihat bahawa orang kedua sebenrnya bukan perampas bagi isteri pertama. mungkin boleh di katakan sebagai pelengkap untuk isteri pertama. Jika di lihat kepada sebab suami mencari lain adalah kerana kegagalan isteri untuk memberi yang terbaik dalam pelaksanaan tanggungjawab dalam rumah tangga. Sikap isteri sendiri yang kadangkala terlalu obsesi terhadap sesuatu boleh membuatkan suami tawar hati dan mula mengalih arah kepada wanita lain. 
Lelaki juga mahu di fahami dan di mengerti oleh wanita, lebih-lebih lagi oleh isterinya sendiri. Jika isteri lebih mendesak dan memaksa suami dari memahami maka sukar bagi suami untuk menghargai isteri. Malang akan tertambah jika ada wanita di luar sana yang menawarkan ruang yang lebih selesa untuk suami tersebut rasa lebih di fahami dan di mengerti. Pastinya lelaki atau suami tersebut akan beralih arah.
Bukan untuk saling mengalahkan siapa menjadi punca wujudnya orang kedua dalam hubungan perkahwinan tetapi ruangan kali ini hanya sebagai cermin yang cuba mengambarkan pantulan sebenar keadaan isu poligami di luar sana. Maka, persoalan pokok yang menyatakan orang kedua itu perampas atau tidak perlulah di lihat dari punca dan sebab mengapa lelaki mula beralih arah. 
Tetapi tidak juga di lupa kepada kes yang di sebabkan ketamakkan lelaki untuk menagih kasih dari wanita. Ada juga lelaki yang tak pernah merasa cukup dengan satu. Oleh itu, lelaki tersebut lebih terdorong untuk mencari yang ke dua, ke tiga dan seterusnya.Sekali lagi ini menolak tanggapan orang kedua itu perampas.
Malahan ada juga kes yang menunjukkan sendiri bahawa orang kedua bukanlah perampas apabila orang kedua itu sendiri tidak tahu bahawa sebenarnya dirinya adalah orang kedua dalam perhubungan perkahwinan tersebut. Kes ini lebih mudah di lihat bahawa lelaki tersebut menipu wanita yang di jadikan isteri kedua. Lelaki tersebut menyembunyikan status dirinya yang telah berkahwin dari pengetahuan isteri keduanya. Adakah boleh di katakan orang kedua itu perampas sedangkan dia sendiri tidak tahu? Fikirkan sendiri.
Pengalaman tidak perlu jika penilaian dan kefahaman yang lebih jelas wujud dalam membuat kupasan sesuatu topik. Itulah yang saya lakukan di sini. Saya secara peribadi masih belum berkahwin apatah lagi merasa tentang poligami, tetapi saya tahu tentang hati, perasaan dan keperluan manusia yang semakin hari semakin perlu di penuhi untuk kesejahteraan hidup. Tak salah sekiranya saya cuba mengupas topik ini secara peribadi untuk tontonan umum. Mungkin juga kupasan ini mampu membantu orang di luar sana untuk menilai diri. Yang paling penting adalah jika 'berlaku sesuatu perkara buruk tentang poligami jangan salahkan poligami tetapi salahkan orang yang membuatkan poligami itu nampak buruk' fikirkan secara mendalam. Semoga hati kalian terbuka untuk menerima penulisan ini.

Tiada ulasan: