Selasa, 19 Jun 2012

Hati, Emosi & Kehidupan

Kehidupan penuh dengan rencah rasa. Ada yang kata kalau tak hadapi pahit maung rasa hidup maka akan rasa manis dan bahagianya kehidupan, tapi betul ke begitu???

 

Kalau buat salah itu perkara biasa bagi manusia. Yang membuatkan manusia itu lebih berharga dan dihormati ialah bagaimana cara dia menghadapi dan bertanggungjawab terhadap kesalahan yang dibuat. Jangan jadi manusia yang berpura-pura semata-mata nak capai apa yang dihajati, takut akan terluka dengan pencapaian sendiri atau memakan diri.

Hati sebenarnya tahu jawapan yang perlu bagi setiap perkara. Cuma kadang kala hati mati akibat terlalu beremosi atau memendam rasa. Pengawalan emosi adalah penting dalam kehidupan. Tapi sejauhmana diri kita boleh mengawal emosi yang diluahkan???

 

Emosi adalah luahan rasa yang diterjemahkan dalam bentuk riak wajah, percakapan atau bahasa tubuh. Emosi amat mudah dipengaruhi oleh faktor luaran dan faktor dalaman. Faktor luaran lebih mudah dikesan berbanding dengan faktor dalaman. 

 

Antara faktor luaran adalah peristiwa yang berlaku sama ada secara semulajadi atau berbentuk tragedi. Kadangkala ayat, kelakuan atau respon orang lain akan mempengaruhi emosi kita sepanjang hari. Oleh itu, berwaspadalah selalu dengan reaksi yang kita berikan kepada orang lain.

 

Faktor dalaman pula agak sukar dikesan kerana ia mungkin melibatkan perubahan hormon, kesihatan tubuh badan atau perkara biologikal yang berlaku. Ramai yang tahu emosi wanita akan mengalami pergolakan yang drastik terutama ketika menghampiri jadual haid. Keadaan ini disebabkan oleh pengaruh hormon dalam badan. Emosi ketika ini sangat mudah untuk berubah. Maka wanita perlu sentiasa peka dengan perubahan emosi dirinya bagi mengelak masalah yang tidak diingini berlaku.


Reaksi emosi dapat meninggalkan kesan yang mendalam kepada hidup orang lain sama ada kearah yang positif atau kearah yang negatif. Jadi adalah menjadi langkah bijak untuk memastikan diri sendiri tahu apa emosi yang sedang dialami dan bagaimana cara terbaik untuk meluahkannya kepada orang lain.


Emosi yang terluah akan mempengaruhi hati dan meninggalkan kesan dalam kehidupan. Kaitan antara emosi, hati dan kehidupan amat jelas. Cuma palaksanaan yang baik kearah yang positif mesti meliputi kemahiran pengurusan emosi yang betul.

Tiada ulasan: